Environmental Responsibility Banner

Miljömässigt ansvarstagande

Med klimatansvar som affärsmodell

Som en koncern bestående av producerande och levererade företag har Balco Group en direkt påverkan på omgivningen. Koncernen tar ett stort ansvar i att motverka negativ påverkan från produktion och transporter samtidigt som produkterna utvecklas för att skapa möjligheter för kunderna att minska sin energiförbrukning.

En del av Balco Groups strategi innefattar att utveckla klimatsmarta produkter som bidrar till konkreta energibesparingar för kunder och som producerats med så liten klimatpåverkan som möjligt. En framgångsrik implementering av strategin kräver uppmärksamhet både inom produktutveckling och utformandet av effektiva processer och rutiner. Målet är att val av material samt vatten- och energianvändning ger minsta möjliga miljöbelastning och minimala utsläpp till luft, mark och vatten.

Balco Group är sedan 2021 medlem i UN Global Compact vilket innebär att delar av koncernens strategi är kopplade till Agenda 2030. Inom ramen för miljöarbetet rör det specifikt FN:s globala mål 9 – Hållbar industri, innovationer och infrastruktur, samt mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion, och specifikt till delmålen 9.4 och 12.5. Delmålen specificerar hur koncernen kan verka för att bidra till en mer hållbar industri genom ett aktivt arbete med att minska utsläpp och energianvändning samt anpassa produktion genom effektivare resursanvändning och hantering av avfall och återvinning

Mål och måluppfyllelse

Bidra till minskade utsläpp

Minska miljöpåverkan avseende Scope 1 och Scope 2 med 35 % per arbetad timme till 2025, i förhållande till 2019.

Måluppfyllelse 2024 2023 2022
Scope 1 gram CO2e/arbetad timme
skillnad jämfört med 2019
957 -36% 1 200 -20% 945 -37%
Scope 2 gram CO2e/arbetad timme
skillnad jämfört med 2019
460 -71% 509 -68% 1 101 -30%

 

Minskat avfall

Under året ska 70% av allt avfall vara återvinningsbart.

Måluppfylelse 2024 2023 2022
Avfall 2 395 2 382 4 146
Farligt avfall 53 77 90
Återvinningsbart 80% 76% 77%

Mätt i ton

Läs mer om våra andra fokusområden